Buy and Hold? Навіщо Максим Кріппа купив БЦ “Парус”?
Спостереження за діями досвідчених інвесторів стало своєрідним захопленням журналістів і експертів. Мотиви дій сильних гравців ринку розгадати непросто, але якщо вдасться це зробити, можна помітити певні тенденції і навіть зазирнути в найближче майбутнє. Одним із вдалих кейсів, що заслуговує на увагу, є придбання інвестором Максим бізнес-центру “Парус”. Яку стратегію реалізує інвестор і чого чекати?
Про інвестора Максима Кріппу відомо небагато. У професійному середовищі його знають як досвідчену людину, яка займається прямими та венчурними інвестиціями. У зону інтересів Максима Кріппи входять технології, електронний спорт, комп'ютерні ігри, а тепер ще й нерухомість. Інтерес до нерухомості Максим Кріппа почав проявляти останніми роками, а нещодавно з'явилася новина про зміну власника бізнес-центру “Парус”.
Скільки коштів спрямував на придбання об'єкта комерційної нерухомості Максим Кріппа – невідомо. За найскромнішими підрахунками, близько 100 мільйонів доларів. Логічно, що у багатьох виникло питання: з якої причини інвестор вирішив змінити сегмент і почати працювати з нетиповим активом?
Точної відповіді на це питання не знає ніхто, окрім самого Максима Кріппи, а він, на жаль, не прагне до публічності. Але навіть якщо б Максим Кріппа і дав інтерв'ю, то навряд чи прямо відповів би на питання про цілі інвестування – так не робить жоден професійний досвідчений інвестор. Однак аналіз провідних стратегій інвестування може вказати на можливі мотиви покупки бізнес-центру “Парус”.
Buy and Hold: пиріжок з першої полички
Найпростіша відповідь і, тим не менш, цілком імовірна. Досить часто інвестори купують нерухомість просто з метою отримання доходу від оренди. Реалізація подібної стратегії не пов'язана з високими ризиками і часто використовується паралельно з роботою з іншими активами.
Простими словами, “купи і тримай” – це стратегія, при якій купується надійний об'єкт нерухомості і здається в оренду. Тримати такий актив можна довго – до значного підвищення його в ціні.
Бізнес-центр “Парус” в цьому сенсі ідеальний об'єкт. 50 тисяч квадратних метрів комерційної нерухомості класу А були готові до здачі в день угоди. Це якщо допустити, що жоден поверх або офіс на момент купівлі-продажу ще не був орендований, а це не так. Словом, Максим Кріппа купив хмарочос, який з першого дня придбання почав поступово себе окуповувати.
Prime: трохи інакше, ніж “купи і тримай”
Клас бізнес-центру “Парус” і його розташування в самому центрі столиці підказують другий можливий напрямок, під кутом якого можна розглянути інвестицію Максима Кріппи. Можливо, інвестору прийшла в голову ідея реалізувати Core, або інакше кажучи, Prime стратегії.
Йдеться про навмисне придбання об'єкта з преміум-сегмента з метою отримання стабільного доходу. Різниця з Buy and Hold невелика і головним чином полягає в управлінні активом. У першому випадку об'єкт не потребує модернізації, а інвестор в активних діях і капіталовкладеннях з метою збільшення дохідності. У другому випадку може передбачатися модернізація з метою збільшення дохідності і вартості активу для його перепродажу.
Цікаво, що бізнес-центр “Парус” завис між двома цими дуже схожими стратегіями і в рівній мірі підходить для обох. Частина експертів ринку нерухомості наполягає на тому, що БЦ “Парус” – це стовідсотковий преміум-клас. Інша частина натякає на те, що хмарочосу потрібна невелика модернізація і свіжий ремонт.
Зрозуміти, яку з двох можливих стратегій реалізує Максим Кріппа, можна буде виходячи з подальших його кроків. Проте набагато цікавіше розглянути третій варіант.
Mixed-Use: не просто бізнес-центр
Не так часто, але все ж іноді інвестори купують об'єкти комерційної нерухомості не лише з метою отримання доходу від оренди. Деякі аналітики висловили припущення, що Максим Кріппа купив БЦ “Парус” не стільки з метою диверсифікації портфеля або отримання пасивного доходу, скільки для того, щоб створити майданчик розвитку інших своїх активів.
Передбачається, що інвестор планує створення сучасного і унікального для України кіберспортивного хабу. Основний фокус уваги інвестора зосереджений на сегменті електронного спорту; Максиму Кріппі, серед іншого, належить кіберспортивна організація NAVI.
Експерти відзначають, що стримуючим фактором зростання індустрії є відсутність інфраструктури. Великий хаб з ігровими аренами, тренувальними і освітніми центрами, коворкінгами, офісами та іншими просторами зміг би значно посилити український кіберспорт, а значить і підвищити дохідність сегмента.